آیا ورزش کردن بعد از غذا ضرر دارد؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 11 بهمن 1397
بازدید : 137
نویسنده : admin

آیا ورزش کردن بعد از غذا ضرر دارد؟
همیشه تصور می­شود که ورزش کردن پس از خوردن غذا موجب دل پیچه و سکته قلبی می­شود.­
اما جالب است بدانید، اکثر افراد در اثر ورزش کردن پس از غذا دچار دل درد نمی­شوند مگر اینکه زیاد غذا خورده باشند یا ورزش شدیدی انجام دهند…
معده یک کیسه عضلانی است. پس از خوردن غذا دریچه پائینی معده محکم بسته شده و اجازه عبور غذا را نمی­دهد. غذای موجود در معده موجب انقباض دیواره و در­نتیجه مخلوط­شدن غذا با شیره­های گوارشی می­شود­. تا زمانی که عضلات این دریچه، اکسیژن کافی دریافت کنند عمل خود را به درستی انجام می­دهند اما زمانی که ورزش­های خیلی سنگن انجام شود یا غذا زیادی خورده شده­باشد، ممکن است قلب توانایی نداشته باشد که همزمان خون کافی به عضلات اسکلتی و عضلات دریچه معده برساند و در اثر خون­رسانی کمتر، عضلات اکسیژن مورد نیاز را دریافت نکرده، منقبض شوند که این مسئله در فرد ایجاد ناراحتی می­کند.­
اگر می­خواهید به فرم­بدنی مورد نظرتان برسید­، در­حالیکه خیلی غذا نمی­خورید و ورزش­های خیلی سنگین انجام نمی­دهید­، می­توانید قبل­از ورزش غذا بخورید و مطمئن باشید هیچ عارضه­ای برای شما رخ نخواهد داد.
غذا خوردن پیش از ورزش، باعث می­شود شما سریع­تر وزن کم کنید زیرا در این صورت کالری بیشتری سوزانده می­شود. پس از غذا، بدن تا حدود ۴ ساعت کالری بیشتری مصرف می­کند. پس چنانچه بعد از غذا، ورزش کنید بدن شما نسبت به زمانی که غذا خوردن و ورزش را با فاصله انجام می­دهید، انرژی بیشتری می­سوزاند.
مقدار خون در خانم ها 3تا 5 و در آقایان 4تا6 لیتر است. وقتی انسان غذا می­خورد، خون به معده سرازیر می شود تا عمل هضم و جذب غذا صورت گیرد. در این صورت اغلب خون موجود در عروق انسان به معده وارد می­شود. اگر فرد در این هنگام به ورزش­کردن بپردازد، عضلات فعال به اندازه­کافی خون دریافت نمی­کنند. از آنجایی که خون انتقال­دهنده اکسیژن است، بنابراین اکسیژن کافی به عضلات فرد ورزشکار نمی­رسد. پس­از شروع ورزش و فعالیت­بدنی، کمبود اکسیژن ممکن است خود را به شکل درد در ناحیه شکم نشان می­دهد، با توجه به کاهش اکسیژن برای عضلات فعال، سیستم اسیدلاکتیک فعال شده و تخمیر صورت می­گیرد. این امر موجب تشکیل اسید لاکتیک و ایجاد خستگی در ورزشکار می­گردد.
نهایتا توصیه می­شود، 3تا 4 ساعت قبل از شروع هرنوع فعالیت ورزشی غذای خود را میل کرده باشید.
 
خلاصه ای از نکات برجسته « ورزش کردن بلافاصله بعداز غذا »
* این سوال که آیا خوردن غذا بلافاصله قبل از ورزش و فعالیت بدنی یا مسابقه کار درستی است یا خیر، در ذهن بسیاری از شما ممکن است بوجود آماده باشد.
* نکته بسیار مهم در رابطه با مدت زمان باقی مانده تا تمرین ورزشی بمنظور مصرف غذا یا مایعات، در ترکیبات موجود در غذا نهفته است که در ادامه راجع به آن مطالبی را خدمت شما خواهیم گفت.
* مواد مغذی اصلی در ترکیبات غذایی عبارتند از چربی­ها، کربوهیدرات­ها و پروتئین­ها. مواد مغذی فرعی نیز شامل ویتامین­ها، آب و مواد معدنی، که هرکدام بشکلی برای ورزشکاران ضروری هستند.
* چربی­ها، دیرهضم­ترین ماده غذایی هستند، این مواد پس از اینکه وارد معده ورزشکار بشوند، مدت زمان زیادی لازم دارند تا به انرژی تبدیل شده و به مصرف عضلات فعال برسند. بنابراین باید چند ساعت قبل از شروع ورزش مصرف شده باشند.
* کارشناسان ورزشی توصیه می­کنند حداقل­3 ساعت مانده به ورزش، غذای چربی­دار را مصرف کرده باشید. زیراتحقیقات نشان داده­اند که چربی­ها در مدت زمان بالاتر از 3 ساعت به زیرواحدهای سازنده خود یعنی اسیدهای چرب و آزاد تبدیل می­شوند.
* فاصله بین خوردن غذا و شروع تمرین ورزشی باید به اندازه­ای باشد که غذای میل­شده به کوچک­ترین اندازه خود درآمده باشد. در این صورت است که عضلات فعال ورزشی قادرند از انرژی آزاد شده این غذا آنها استفاده کنند.
* یکی­از مهمترین مواردی که ورزشکاران از آن شکایت دارند، سنگینی در معده بعلت شروع تمرین بالافاصله بعد از خوردن غذا است. خوب است این افراد بدانند سنگینی معده حاصل از خوردن غذا قبل از ورزش، کمترین افت کارآیی را در آنها ایجاد می­کند!
* پزشکان و متخصصین تغذیه عنوان می­کنند که کربوهیدرات­ها و پروتئین­ها بسیار سریع­تر از چربی­ها هضم و جذب شده و بعنوان انرژش در خدمت عضلات فعال قرار می­گیرند. این مدت زمان کمتر از 2 ساعت گزارش شده است.
* برخی ورزشکاران که بلافاصله بعد­از صرف غذا ورزش می­کنند، از درد در ناحیه شکم خود گله­مندند. این در­د بخاطر هیپوکسی عضلات تنفسی یا کاهش میزان اکسیژن در عضلاتی است که در امر تنفس دخالت دارند. اغلب با ادامه ورزش از بین می­رود.
* با خوردن غذا بلافاصله قبل از فعالیت­بدنی، رقابت بر سر جذب مقدار خونی که حجم آن در کل بدن ثابت است شروع می­شود. این رقابت به پیروزی معده برای جذب خون بیشتر نسبت به عضلات فعال می­انجامد، آیا می­دانید نتیجه این فرآیند چه خواهد بود؟
* دراین رقابت میزان خون عضله کاهش می­یآبد، در­ادامه میزان اکسیژن رسانی به عضلات کمتر شده و تخمیر صورت می­گیرد. تخمیر یعنی انجام فرایندهای بیوشیمیایی بدون حضور اکسیژن.
* حاصل این فرایند ترشح ماده­ای به­نام اسید­لاکتیک در عضلات ورزشی است. اسید لاکتیک بعنوان یکی از عوامل عمده و اصلی تولید خستگی در عضله و ورزش شناخته شده است.
* مدت زمان صرف غذا قبل از ورزش، در ورزش­های هوازی یا استقامتی بیشتر معنی پیدا می­کند. زیرا در این رشته­های ورزشی کار اصلی بر عهده اکسیژن است.
* بنابراین فاصله زمانی بین مصرف غذا و شروع فعالیت بدنی، بر روی ورزش­های سرعتی و قدرتی احتمالا تاثیر کمتری دارد. دلیل آن  را باید در سیستم­های انرژی­زایی آن جستجو کرد. در این رشته­های ورزشی به اکسیژن بسیار کمتری نیاز است.
* متخصصین علوم ورزشی عنوان می­کنند، محتوای تغذیه ورزشکار باید مشتمل بر­60 تا 70 درصد کربوهیدرات، تا 20 تا 25 درصد چربی و بین 10 تا 15 درصد پروتئین باشد.
* در ترکیب غذایی که قبل از این اشاره شد، کربوهیدرات دارای بیشترین سهم است. دلیل آن هم، زود هضم بودن و سریع الجذب بودن این ماده غذایی است. کربوهیدرات مهمترین منبع انرژی ورزشکاران است.
* بنظر می­رسد که با معده خالی ورزش کردن، بهتر از این است که بلافاصله قبل­از ورزش کردن اقدام به خوردن غذا کنیم.
* اگر از فرط گرسنگی قبل از ورزش کردن احساس ضعف داشتید، صرف چند لقمه کوچک از غذای مورد علاقه جهت جلوگیری از ضعف و افت قند خون لازم بنظر می­رسد. خوردن وعده غذایی اصلی را به بعد از ورزش کردن موکول کنید.
* عضلات فعال در هنگام ورزش­کردن، انرژی خود را از غذایی که ساعت­ها قبل مصرف شده است دریافت می­کند. بنابراین اگر تا شروع ورزش فاصله­ای ندارید، وعده غذایی کاملی مصرف نکنید، زیرا در امر انرژی­زایی به شما کمکی نخواهد کرد.
* تجربه ورزشکاران نشان می­دهد که، اگر ورزشی که قرار است انجام دهید یک فعالیت ورزشی سنگین و انرژی­گیر نسیت، لزومی ندارد به فاصله بین خوردن غذا و شروع فعالیت­ورزشی توجه زیادی بکنید.
* متخصصین علوم ورزشی و کارشناسان تغذیه پیشنهاد می­کنند که فاصله بین خوردن غذا تا شروع تمرین ورزشی، لازم است بالاتر از 3 تا 4 ساعت باشد. لازم به ذکر است که این زمان در صورتی که بیشتر محتوای وعده غذایی از نوعی چربی باشد، مدت ذکر شده بیشتر 3 تا 4 ساعت نیز خواهد بود.

منبع : recordar.blogfa.com




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان reza-fablog و آدرس rezafathabadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com